عجلة فالكيرك
طب ايه وظيفتها ..اسكتلندا كان عندهم مشكلة ان فى قناتين بس مش فى نفس المستوى وكانوا عايزين يربطو
بينهم وفى نفس الوقت يبقي كوبري العربيات تعدى عادى ..فعملوا ديه اللى هى ايه..ديه اله دوارة لرفع القوارب بمعنى
بتشتغل كوبرى الصبح وترفع قوارب بليل
يعنى مثلا يمشي فيها الاتوبيس ويقف تلف الالة تقوم تطلع الاتوبيس فوق وبدل
ما بقيت كوبرى تبقي قناة
بيقولك بقي قبل كده :Dكانت القناتين متصلتين سابقاً بـ11 حوض رفع (هويس)
على مسافة 1.5 كيلومتر ليستطيع القارب الانتقال من قناة لأخرى،
لكن بهذه العجلة المدهشة لا يحتاج الأمر إلا بضعة أمتار لينتقل القارب بين القناتين بكل سهولة!!
قطر العجلة 35 متر وتتكون من ذراعين، في كل ذراع منهما صندوق مملوء بالماء يدخل فيه القارب المراد نقله، ويتسع كل صندوق لـ96,000 جالون من الماء.
فكرة عملها
فكرة عملها
تكون العجلة من صندوقين مليئين بمقدار متساوي من الماء لحفظ اتزان العجلة، وبمجرد دخول القارب
إلى الصندوق السفلي (يُعرف باسم الجُندولا) ..وطبعا حسب قاعدة ارشميدس فاى جسم بيطفو فوق الماء هيزيح اد وزنه
فكده الصندوقين هيبقوا فى حالة اتزان :)وكل اللى تحتاجه هو دفعة صغيرة من الطاقة لتحريك العجلة بسبب الاتزان بين وزن الصندوقين.
خد دول بقي تكلفة المشروع كله 122 مليون دولار
وبتحتاج 5 دقايق ونص بس عشان تلف اللفة ديه وبتستهلك 1.5 كيلو وات اكتر من استهلاك البيت عندنا بحاجات بسيطة .
وده الفيديو
0 comments:
Post a Comment